Communicatieplatform zorgt voor betere afstemming in eerste lijn

23 augustus 2019

In de eerstelijnszorg in de regio Noord-Holland verspreidt het communicatieplatform ZichtopZorg zich ‘als een olievlek’: het scheelt gemiddeld twee uur per zorgverlener per week. Bovendien is de afstemming in de zorg sterk verbeterd, zegt huisarts en initiatiefnemer Sipke Smits.

ZichtopZorg is door verschillende zorgverleners te gebruiken op een desktop of tablet en als app op een smartphone. Het ziet er uit, en is even eenvoudig te gebruiken, als de welbekende berichtendienst WhatsApp. Zorgverleners kunnen een account aanmaken en het is ook mogelijk om groepen te creëren. Er kan snel procesinformatie gedeeld worden, bijvoorbeeld wondfoto’s. Het platform bevat naast een chatfunctie ook een ‘formulierenmodule’, waar formulieren, zoals uitvoeringsverzoeken, digitaal kunnen worden ingevuld en vervolgens ondertekend door de huisarts. Die handtekening wordt geverifieerd door Zorgring, dat de toepassing beheert. Smits: ‘Het mooie van het systeem zit hem in de eenvoud. Ik noem het een intranet voor de zorg, waarmee de verschillende disciplines in de eerstelijnszorg makkelijk kunnen communiceren.’

Afstemming van de zorg

Uit een meting is gebleken dat het aantal telefoontjes dat zorgverleners en zorginstellingen onderling met elkaar plegen voor afstemming over een patiënt door het gebruik van ZichtopZorg is gedaald met 30 procent. Ook scheelt het gemiddeld twee uur per zorgverlener per week.

‘De tijdwinst is het meest concreet, maar wat ik persoonlijk als huisarts belangrijker vind is dat de afstemming van de zorg beter wordt’, aldus Smits. De afstemming is volgens hem door gebruik van het platform laagdrempeliger. Een voorbeeld: soms belt een apotheker naar een huisartsenpraktijk om te vragen of een recept aangepast mag worden. De assistent die opneemt wordt gestoord in de taak waar hij of zij mee bezig is en moet het dossier waarin de gevraagde informatie staat openen. Soms moet ze overleggen met de huisarts, die meestal niet meteen kan opnemen. ‘Als het om een klein droog stukje informatie gaat, is dat niet efficiënt’, vindt Smits. Die inefficiëntie leidt er volgens hem toe dat bepaalde acties niet worden uitgevoerd. Door gebruik van het platform is een lijntje snel gelegd.

Koppeling met epd

Het platform is niet gekoppeld aan het elektronisch patiëntendossier (epd). Veel zorgverleners zouden dat wel willen. ‘Voor in de formulierenmodule zou dat heel handig zijn’, zegt Smits. Basisgegevens zoals naam, adres en woonplaats kunnen dan automatisch worden ingevuld. Smits zou echter niet alle communicatie die via het platform verloopt terug willen zien in het epd. Sommige informatie die wordt besproken is simpelweg niet relevant. Smits zegt dat hij in het platform ook op een andere manier communiceert dan in het dossier, vluchtiger.

Met het platform is de privacy van patiënten niet in het geding, stelt Smits. Al het overleg vindt plaats in een beveiligde omgeving en toegestuurde bestanden en gegevens worden niet opgeslagen op een apparaat. Als iemand er iets mee wil, moet diegene het bestand uitpakken en aan het dossier koppelen. ‘Het is een communicatiesysteem, geen registratiesysteem’, benadrukt hij.

Elkaar op de hoogte houden

Het idee voor ZichtopZorg ontstond toen Smits zijn dochter samen met een vriendin, die in een andere stad woont, huiswerk zag maken. De meiden hadden contact via hun telefoons. Waarom gebruiken we dit niet in de zorg, vroeg de huisarts zich af. Dat was het begin van ZichtopZorg. Smits: ‘We moeten steeds meer naar samenwerking in de eerstelijnszorg, naar teamwork rondom een patiënt. Dan moet je elkaar op de hoogte houden.’

ZichtopZorg is ontwikkeld door MiBida en wordt beheerd door Zorgring.

Bron: Zorgvisie

Deel bericht: